Kalifornská společnost Hyperion představila svůj supersportovní automobil poháněný vodíkem. Vize společnosti má za cíl změnit vnímání vodíkových technologií.
Hyperion XP-1 ujede na jednu nádrž stlačeného vodíku až 1600 km. Elektrické motory Hyperionu vygenerují dle vyjádření společnosti více než 1000 koňských sil. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tento futuristický krasavec za pouhé 2,2 sekundy.
Auto poháněná vodíkem jsou vlastně elektrická auta, která používají vodík k výrobě energie. Hyperion XP-1 nespaluje vodík, ale používá ho v palivových článcích, které mísí vodík s kyslíkem v chemickém procesu vytvářejícím vodu, což je jediná emise vozidla.
„Primární účel Hyperionu XP-1 je rozpoutat veřejnou debatu a zájem o vodíkovou energii“, uvedl generální ředitel Tom Lewis. Hyperion XP-1 má mnohem delší dojezd než klasický elektrický automobil s bateriemi, protože stlačený vodík obsahuje mnohem více energie v přepočtu na množství zabraného prostoru. Navíc vodík je velmi lehký a tak je celé vozidlo energeticky úspornější.
Vývojem aut na bázi vodíků se zaobíralo mnoho automobilových společností. Své prototypy ukázala Honda, Toyota, GM i Hyundai, ale jen pro výzkumné účely nebo ve velmi malém objemu výroby.
Nová technologie má však svoje příznivce, jediný problém byl, že dosud nikdo nepředstavil atraktivní vůz, který by zaujal širokou veřejnost. Další problém je mizivá infrastruktura pro auta na vodíkový pohon, která je oproti benzínu nebo elektřiny takřka nulová.
Vodík je nejhojnější prvek ve vesmíru a zároveň nejjednodušší prvek v periodické tabulce. Bezbarvý a bez zápachu s jedním protonem a jedním elektronem. Naplnění nádrže XP-1 trvá 3-5 minut. Další výhodou vodíku je, že plyn nepodléhá degradaci.
Vozidla využívají technologie NASA se kterou mají smlouvy na mnoho patentů. Lze říci, že Hyperion XP-1 má kořeny ve vesmírných projektech. Příští rok se společnost bude snažit prodat prvních 300 aut, aby otestovala zájem o auta na vodíkový pohon. Chtěli byste se svést?
Komentáře