Obchodní řetězce tu nejsou pro to, aby vám pomáhali v životě, ale především kvůli výdělku a čím více, tím lépe. Doba zbojnických akcí už je samozřejmě pryč a vydělává se čím dál hůř a obchodník se musí co nejvíce přiblížit auře poctivosti, ale co si budeme povídat, gauneři vždycky vydělávali nejvíc. A tak i řetězce občas použijí techniku, kterou samozřejmě oficiálně nepřiznají. Oficiální nařízení to samozřejmě nikdy nebylo, ale peníze nesmrdí a tak, když je šikovný manažer, který se chce "blýsknout" vyšším příjmem, tak mu to nikdo většinou zakazovat nebude, tedy dokud se to nedostane na veřejnost...
Podvody Tesca
Brambory "Tesco" jsou napuštěné enormním množstvím vody a při přípravě v troubě se z balení uvolní spousta vody. Samozřejmě to pro Tesco vyrábí externí firma. Otázkou je, je jestli je to podvod Tesca nebo té firmy. V každém případě si Tesco provádí kontroly a na obalu je uvedeno "TESCO - jezte čerstvé". Nemusí se týkat všech dodávek. (upozornila Lucie z Liberce a další zákazníci [2018])
Vyšší cena na pokladně než na regálu je problém všech řetězců, samozřejmě se vždy jedná o "omyl" a nedopatření. Jenže je k zamyšlení, že se to nikdy nestane obráceně, nebo už někdo zažil nižší cenu na pokladně a vyšší napsanou v regále? Samozřejmě, že ne. Neuvěřitelné "náhody" v realitě obchodních řetězců.
Na sociálních sítích se šířil falešný slevový kupón, který měl zájemce potvrdit SMS zprávou, která však byla placená jako VIP s potvrzením týdenní platby ve výši 99,- Tesco oficiálně upozornila na podvod a vyvrátila jakoukoliv spojitost s touto akcí.
Manipulace s cenami, které se "tváří" výhodně. Sleva z 420,- na 299,- přičemž běžná cena jinde je 199,- je typický příklad manipulace se zákazníkem. U Tesca obvyklejší než jinde, i když se s tím setkáte všude.
Tesco ve Velké Británii účetně nadhodnotila zisky o stovky milionů, kvůli manipulaci se svými akciemi. Když se na to přišlo, tak si sypalo popel na hlavu a muselo zaplatit pokutu ve výši čtyři miliardy korun. [kauza z let 2014-2017]
Nálepka či označení "nejlevnější", "nejlepší" je samozřejmě velice často používáno jako "antonymum" - slovo opačného významu. Toto se však týká většiny řetězců.
Společně s Podvody Albertem dostal tento řetězec pokutu od ČOI (Česká obchodní inspekce) za nabízenou slevu, která však byla stejná nebo vyšší než původní cena. A původní cena byla uměle navýšena. Tesco dostalo pokutu 1.235.000 Kč, datum k odhalenému podvodu se datuje k roku 2015.
Oficiální stránka Tesco: itesco.cz
Motto: Radost z dobrých věcí
Podvody Kauflandu
V regálech s konkrétním zbožím je vyskládané jiné, samozřejmě dražší, ale stejný druh. Jedná se o zvlášť zákeřný podvod, který se vyskytuje i u Tesca, Lidlu a dalších řetězců. Zajímavostí tohoto fenoménu je, že se tak nikdy nestane naopak. (zákazníci z Tábora, Českých Budějovic a dalších měst)
Státní zemědělská a potravinářská inspekce nalezla na prodejnách Kaufland přelepené etikety, aby "prodloužila trvanlivost svých výrobků. Konkrétně se jednalo o některé druhy sýra. Šlo o kauzu z roku 2012.
Akce na levný druh zboží, které dojde a regál je vyplněn jinou značkou za vyšší cenu, ale cenovka na regálu "náhodou" zůstane.
Oficiální stránka Kauflandu: www.kaufland.cz
Podvody Lidlu
Falešná reklama na slevový kupón "U příležitosti oslavy otevření našeho 100. obchodu rozdáváme jako poděkování zákazníkům Lidl více než 1000 bezplatných kupónů.". Při pokusu o získání kupónu vás však čeká nemilé překvapení v podobě vysokých částek za premium předplacené SMS služby. Při použití PC nainstalování virusu. Lidl se od celé akce na svých stránkách distancoval, ale pak celou zprávu smazal. Tento druh podvodu se týká i Tesca, Alberta, Penny a dalších obchodních řetězců. Je však zřejmé, že v tomto konkrétním případě jsou supermarkety spíše obětí.
Oficiální stránka Lidlu: www.lidl.cz
Podvody Penny
Supermarket Penny byl odhalen při přelepování trvanlivosti potravin, tento podvod se týkal i Kauflandu a Lídlu.
[2018] Inspektoři SZPI (Státní zemědělské a potravinářské inspekce) našli ve výrobcích Penny Marketu zásadní nedostatky v uváděném obsahu. V konzervách chybělo až 20 % masa, které bylo uvedeno na etiketě.
Lákání zákazníků na zboží z letáků, které na prodejnách nejsou, nebo jen v symbolickém množství. Klasický trik jak přilákat zákazníka, který si stejně něco koupí. Tento trik je známý i u jiných řetězců, ale Penny je tím nechvalně známý. Tento problém trvá řadu let až do současnosti (2018).
Oficiální stránka Penny: www.penny.cz
Podvody Billa
Někteří zákazníci si stěžovali, že mají na účtence zboží, které nezakoupili. Mohlo se pravděpodobně jednat i o "soukromou akci" prodavačky. Tento problém se týkal i jiných řetězců, převážně z let 2004-2008.
Oficiální stránka Billy: www.billa.cz
Motto: PŘESNĚ PODLE MÉHO GUSTA.
Podvody Albert
Albert nabízí slevu, ale ve skutečnosti je cena stejná jako před tím. Původní cenu jen uměle navýší. Za tuto praktiku dostala od České obchodní inspekce rekordní pokutu.
Podobný problém jako u ostatních řetězců, kdy někdo slíbí slevu, ale pošle PC virus. Společnost se od tohoto podvodu distancovala.
Oficiální stránky Alberta: www.albert.cz
Motto: Stojí to za to jíst lépe.
Podvody Makro
Manipulace s DPH, kdy účetně firma převáděla prodané zboží na obchody na Slovensku i když se zboží prodalo v Česku. Jednalo se o rozsáhlý podvod skupiny podnikatelů, kteří kupoval bez DPH, ale prodávali v Česku, část lidí skončila ve vězení. Makru byla doměřena daň. Řetězec poskytl zboží i bez doložených údajů. Makro se několikrát odvolalo, ale doměřenou daň museli zaplatit.
Některé ceny jsou dražší než v Kauflandu a jiných řetězcích. Nejedná se samozřejmě vyloženě o podvod, ale vzhledem k "nákupním" cenám a celkové prezentaci firmy, která prodává pro další prodej je to svým způsobem klamavá reklama a tudíž svého druhu podvod.
Oficiální stránka Makra: www.makro.cz
Podvody Globus
V letech 2016-2017 vyžadovala společnost Globus od dodavatelů placené protislužby, které podmiňovala odebíráním jejich zboží. V podstatě to byl druh vydírání, kdy společnost chtěla prodat své vlastní účetní a marketingové služby, které protistrana nevyžadovala za to, že jejich zboží "protlačí" do své prodejní sítě. Globus dostal pokutu 183 milionů korun za nekalé obchodní praktiky. Proti rozsudku se odvolal. (zdroj:Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uohs.cz)
Podezření z podvodu prodeje tradičních "českých" jablek, které však jsou dovážené z Polska. Tento problém se týká i ostatních řetězců, Globus byl však "chycen" při činu kontrolou ze SZPI (Státní zemědělská a potravinářská inspekce). Inkriminovaná jablka navíc při kontrole na obsah pesticidů překračovala povolené hodnoty několikanásobně. Globus konstatoval, že označení bylo neúmyslné a omlouvá se. [2016]
Oficiální stránka Globus: globus.cz
Motto: Tady je svět ještě v pořádku
Komentáře