Fytonutrienty - pilíře zdraví

0
Fytonutrienty

Fytonutrienty se nacházejí v potravinách, nepatří k vitaminům ani minerálním látkám a významně připívají ke zdraví. V potravinách se nacházejí tisíce těchto látek, i v šálku ranního čaje nebo popcornu. Některé fytonutrienty podporují komunikaci buněk, jiné působí protizánětlivě, další brání buněčným mutacím nebo nadměrnému buněčnému dělení. Některé tyto látky teprve poznáváme a spousta jiných ještě čeká na objevení.

Tři důležité skupiny zdraví prospěšných fytonutrientů:
Polyfenoly: jsou antioxidanty s protizánětlivými a protialergickými účinky kromě dalších vlastností. Polyfenoly se nacházejí například v čaji, ořeších a bobulovitém ovoci.
Karotenoidy: jsou barviva v červené a žluté zelenině - rajčatech, dýni, mrkvi, meruňkách, mangu, sladkých bramborech. Patří k důležitým fytonutrientům zahrnujícím betakaroten, lutein a lykopeny. Působí antioxidačně, chrání před rakovinou a zpomalují stárnutí.
Fytoestrogeny, „rostlinné estrogeny“, se přirozeně vyskytují zejména v sóji, v celozrnných pšeničných výrobcích, semenech, obilí a některém ovoci a zelenině. Působí na hormonální nádory, jako je rakovina prostaty a prsu.

Jak mikronutrienty prodlouží život

Organismus je složitý, odolný, flexibilní, navzájem propojený systém. Během života se však začínají objevovat v tomto systému poruchy. Mikronutrienty v čerstvých, průmyslově neupravovaných potravinách dodávají látky, které posilují organismus. Jednou z důležitých vlastností mikronutrientů pro zdraví je jejich silný antioxidační účinek. Tak jako rám z jízdního kola pověšeného v garáži začne rezivět, tak také tělo na buněčné úrovni podléhá „hnilobě", oxiduje. Tato oxidace způsobuje dlouhodobé i krátkodobé zdravotní potíže. Antioxidanty chrání tělo před ozářením. K nejzkoumanějším a nejznámějším antioxidantům patří vitamin C, vitamín E, betakaroten a minerály jako selen. Antioxidační účinek vitaminu můžete pozorovat v kuchyni: plátek jablka začne po odříznutí hnědnout, čemuž lze zabránit pokapáním citronovou šťávou (bohatou na vitamin C). Vitamin C zpomaluje oxidační proces. Seznam antioxidantů se stále rozšiřuje.

Náš organismus vyrábí teplo, jehož základní metabolické funkce závisí na přívodu kyslíku. Jednou z látek tvořených při spalování kyslíku (oxidaci) jsou kyslíkové molekuly, změněné na „volné radikály“. Tyto radikály se tvoří při metabolismu a také se nacházejí v cigaretovém kouři, ve znečištěném ovzduší, v některých potravinách a chemikáliích. Také při pití vody i a opalování se tvoří volné radikály.

Těmto volným radikálům, které se neustále nacházejí v těle, chybí elektron. Jsou tedy nestabilní. Hledají chybějící elektron, a napadají z tohoto důvodu nejbližší buňky, někdy DNA, enzymy či důležité bílkoviny nebo samotnou buněčnou membránu. Odhaduje se, že jednu buňku denně napadá až 10 000 volných radikálů.

Žádný živý organismus nepřežije bez účinné ochrany proti volným radikálům. Antioxidanty stojí v první linii boje proti těmto molekulám. Neutralizují a snižují účinek volných radikálů na minimum předáním elektronu, čímž je stabilizují. Stabilní volné radikály tak přestávají být hrozbou pro buňky.

Organismus sice umí vytvořit antioxidanty sám, ale hlavní úlohu v ochraně proti volným radikálům plní správná výživa. S objevem antioxidantů ve stravě se mezi lékaři prosadil názor, že některé potraviny podporují zdraví nejen živinami. Vědci nyní považují ochranu proti volným radikálům a jejich škodlivému účinku za jeden z klíčových předpokladů zdraví. Nyní víme, že za dlouhověkosti a životem bez nemoci nestojí jen geny a vědecký pokrok, ale také schopnost organismu chránit se před volnými radikály. Volné radikály způsobují nemoci srdce, rakovinu, cukrovku, artritidu, nemoci zraku, Alzheimerovu nemoc a předčasné stárnutí.

Jedním z předpokladů pro udržení pevného zdraví je bohatý přísun fytonutrientů, makro i mikronutrientů a nalezení nejbohatších zdrojů těchto látek v potravinách.

Mohlo by se vám líbit

Komentáře