Jogurt - superpotravina pro zdraví

0

Jeden z nejdůležitějších zdravotních účinků jogurtu spočívá v synergickém účinku dvou látek prospěšných pro zdraví: prebiotik a probiotik.

Prebiotika se v zažívacím ústrojí nerozkládají a podporují růst a/nebo aktivitu prospěšných bakterií v tlustém střevě. Fruktooligosacharidy (FOS) patří k prebiotikům a nacházejí se v luštěninách, zelenině, cereáliích a jogurtu. Tato nevstřebatelná vláknina blokuje činnost potenciálně patogenních mikroorganismů a podporuje vstřebávání minerálních látek, jako je vápník, hořčík, železo a zinek.

Co obsahuje jogurt

Probiotika, prebiotika, zdraví a jogurt

Probiotika jsou živé mikroorganismy, které v dostatečném množství prospívají zdraví. Účinek prebiotik a probiotik na zdraví a proti nemocem potvrzuje mnoho dvojitě slepých, placebem kontrolovaných studií. Poznatky přírodního lečitelství se staly v tomto případě vědecky podloženým faktem. V roce 76 př. Kr. doporučoval římský historik Plinius fermentované mléčné produkty (jogurt) pro léčbu gastroenteritidy. V perské verzi Starého zákona (Genesis 18:8) stojí: „Abraham za svou dlouhověkost vděčí konzumaci kysaného mléka."

Před sto lety Louis Pasteur oznámil světu teorii o nemocech způsobených infekcemi. Jako jeden z prvních uvedl, že zdraví je ovlivněno mikroorganismy žijícími v naší kůži a těle. Jogurt jako jedna z nejběžněji konzumovaných probiotik přispívá k rovnováze mikroorganismů v lidském těle. Nyní je tato skutečnost potvrzena vědeckými údaji a jogurt náleží k superpotravinám.

Jogurt posiluje svým synergickým účinkem zdraví a působí preventivně proti nemocem. Za zdravotními účinky stojí živě jogurtové kultury, bílkoviny, vápník a B vitaminy, společně ovlivňující zdraví účinněji než každá látka odděleně. Nejdůležitější účinek jogurtu - probiotický — odpovídá trendu moderní medicíny. S úspěchem antibiotické léčby krátce po 2. světové válce začali lékaři i lidé považovat mikroorganismy za ďábelské původce nemocí, kteří musí být nemilosrdně likvidováni. Klíčem ke zdraví je rovnováha: nezlikvidovat všechny mikroorganismy, ale podpořit zdraví prospěšné bakterie. Jogurt podporuje růst zdraví prospěšných bakterií a omezuje množení škodlivých bakterií.

Jogurt stimuluje imunitu uvnitř i vně zažívacího ústrojí. V jedné studií se zjistilo, že konzumace jogurtu s živými kulturami snižuje množství patogenní bakterie — zlatého stafylokoka — v horních cestách dýchacích. Jogurt stimuluje imunitní systém; existuje spojitost mezi imunitním systémem zažívacího ústrojí a horních cest dýchacích.

Jogurt

V zažívacím ústrojí člověka sídlí přes 500 druhů bakterií, škodlivých i zdraví prospěšných. Tyto „zdravé“ bakterie hrají důležitou úlohu v mnoha pochodech, například při metabolismu cukrů, tvorbě aminokyselin a vitaminu K a metabolizaci různých látek. V jogurtu se nachází prospěšné bakterie, jejichž účinek není omezen jen na zažívací ústrojí. Ze zdravotních účinků jogurtu se v poslední době soustřeďuje pozornost na protirakovinný účinek, schopnost snižovat cholesterol a blokovat růst škodlivých bakterií.

Jedním z nejdůležitějších účinků jogurtových probiotik je posílení imunitního systému a obrany proti infekci. V době patogenů rezistentních na antibiotika a hrozby nových infekcí jako SARS a západonilský virus je podpora imunity neocenitelná.

Inulin, vláknina, se přidává do některých jogurtů, protože zvyšuje vstřebávání vápníku. 8 g inulinu denně zvyšuje vstřebávání vápníku u dospívajících dívek přibližně o 20 %.

Účinky probiotik v jogurtu

Účinky jogurtu v zažívacím ústrojí se zasloužily o zařazení jogurtu do superpotravin. Zdravě fungující zažívací ústrojí je základem zdraví. Vstřebávání živin z potravy závisí na přiměřeném trávení. I nejzdravější strava na světě nám při narušeném trávení není nic platná. S věkem se trávení oslabuje. Jogurt podpoří a udrží zdravě fungující střeva.

Jak pomáhají probiotika v jogurtu

Zdravotní účinky probiotik by vytvořily dlouhý seznam. Některé jsou prokázány, jiné čekají na potvrzení ve větších studiích. Podle současných poznatků má jogurt tyto účinky:

Rakovina: probiotika vážou rakovinotvorné mutageny, vyvolávající zejména rakovinu tlustého střeva, a snižují riziko rakoviny prsu.
Alergie: probiotika zlepšují léčbu atopického ekzému a alergie na mléko. Podporují zdravou pokožku a zažívací systém. Probiotika působí všude, kde povrch lidského těla přichází do kontaktu se zevním prostředím, jako je pokožka, nosní sliznice, zažívací ústrojí atd. V některých studiích měly děti vystavené probiotiku ve věku od tří měsíců nižší riziko alergií.
Laktózová intolerance: někteří lidé nesnášejí mléko, neboť jim chybí enzym rozkládající mléčný cukr (laktózu). Pouhá čtvrtina lidstva umí trávit mléko. Tento stav brání získávat dobře dostupný vápník z potravy. Probiotika tráví laktózu a jogurt je pak lehce stravitelnou, na vápník a vitamíny bohatou potravinou pro ty, kteří trpí laktózovou intoleranci.
Zánětlivé střevní onemocnění: probiotika pomáhají v regulaci zánětlivých pochodů a snižují projevy těchto nemocí. Probiotika v jogurtu se používají v léčbě střevního zánětu a udržení remise. Analýza studií s probiotiky z roku 2003 uvádí, že „používání probiotik u zánětlivých střevních onemocnění nepředstavuje hlavní léčbu, ale doplněk k léčbě, zejména v době remise“.

Zejména starším lidem prospívá jogurt. V jedné studii sledovali vědci 162 velmi starých osob po dobu 5 let. Konzumace jogurtu a mléka více než třikrát týdně snížila o 38 % úmrtí proti těm, kteří jedli tyto potraviny méně než jednou týdně. Jogurt podporuje vstřebávání živin, protiinfekční a protizánětlivý účinek a obsahuje bílkoviny - tím prospívá ve stáří.

Syndrom drždivého tračníku (SDT): probiotika mění mikroflóru v zažívacím ústrojí, snižují příznaky SDT, ale mohou se osvědčit výrazněji v prevenci než v účinné léčbě.

Hypertenze: probiotika stimulují tvorbu látek podobných lékům, které snižují zvýšený krevní tlak.

Snížení cholesterolu: před třiceti lety překvapila vědce nízká hladina cholesterolu a nízké riziko ischemické choroby srdeční u afrických Masajů, přestože konzumovali extrémně mnoho masa. Kromě něho však strava zahrnovala také velké množství fermentovaných mléčných výrobků (nebo jogurtu), až 5 litrů denně. Vědci nyní doporučují jogurt na snížení cholesterolu. Probiotika snižují tvorbu žlučových kyselin, čímž se cholesterol méně vstřebává ze zažívacího ústrojí. Tento účinek se nejvýrazněji projevuje u osob s již zvýšeným cholesterolem.

Vředová choroba: probiotika likvidují bakterii Helicobacter pylori, považovanou za jednu z hlavních příčin vředů a pravděpodobně rakoviny žaludku.

Průjem: jogurt působí příznivě na nemoc, která ohrožuje na světě milióny životů. Při průjmu stimuluje imunitní systém, který likviduje škodlivé bakterie ve střevech a podporuje růst prospěšných bakterií. Probiotika v jogurtu pomáhají u průjmu při podávání antibiotik a mnozí lékaři se domnívají, že jogurt by měl být doporučován všem pacientům užívajícím antibiotika.

Rada konzumentům: potřebujeme více živých kultur!
Na obalech mnoha jogurtů jsou uváděny živé kultury, které by měly hlavně obsahovat L. Acidophilus a S. thermophilus. V některých jogurtech lze najit L. bulgaricus a B. bifidus, L. casei a L. reuteri. Kupujte jogurty s nejrůznějšími druhy živých kultur. Probiotika maji prospěšné účinky na zdraví, proto žádejte výrobce, aby je přidávali do jogurtů.

Poševní infekce a zánět močových cest: probiotika v jogurtu likvidují škodlivé bakterie a stimulují růst prospěšných druhů. V závěru jedné studie se uvádí, že 250 mg jogurtu obsahující L. acidophilus denně snižuje růst kvasinek a infekci ve srovnání s kontrolni skupinou.

Jogurt: Nejlepší mléčný výrobek

Lidé jsou překvapeni, že ve Spojených státech devět z deseti žen a sedm z deseti mužů nekonzumuje doporučené denní množství vápníku, tato informace se bohužel týká 90 % dospívajících dívek a 70 % dospívajících chlapců. Limonády nahradily ke svačině mléko. Následky jsou katastrofální. Jeden šálek bílého jogurtu obsahuje 414 mg vápníku — neuvěřitelných 40 % denního potřebného množství při pouhých 100 kcal. V odstředěném mléku se nachází jen 300 mg vápníku. Velké množství draslíku v jogurtu v kombinaci s vápníkem normalizuje krevní tlak.

Jogurt obsahuje také více B vitaminů (včetně kyseliny listové), fosforu a draslíku než mléko. Vápník v jogurtu má velký účinek na ženy a muže v boji proti osteoporóze. Mléčný cukr zlepšuje vstřebávání velkého množství vápníku z jogurtu. V mléčných výrobcích se nachází IGF—1, růstový faktor účastnící se tvorby kostí, posilující účinek vápníku.

Nejlepší rychlá supersnídaně je jogurt

Velmi účinná a rychlá snídaně pro živiny a energii nemůže být jednodušší na přípravu. Do misky jogurtu bez tuku vmícháme hrst borůvek (a/nebo malin, třešní nebo jakéhokoliv sezonního ovoce) a nakrájený banán. Přidáme malou hrst nakrájených vlašských ořechů a asi jednu lžíci pšeničných klíčků nebo mletých lněných semen. Tato výživná snídaně chutná skvěle.

Jogurt: Nejlepší zdroj stravitelných bílkovin

Jogurt poskytuje dvojnásobné množství lehce stravitelných bílkovin. Často se totiž zahušťuje mléčnými částicemi bez tuku, čímž se zvyšuje obsah bílkovin. Někteří lidé, zejména starší, nekonzumují dostatek bílkovin nebo vápníku. Ve studiích se zjistila souvislost mezi příjmem bílkovin a hustotou kostní hmoty u starších žen a mužů při dodávání vápníku. Zdravé kosti a prevence osteoporózy závisejí nejen na příjmu vápníku, ale také bílkovin. Jogurt s lehce stravitelnou bílkovinou a vápníkem je tou správnou odpovědí.

Udělejte si jogurtový sýr

Vložte do síta kávový filtr a nechte jogurt odkapávat několik hodin v chladničce. Hustota se zvyšuje s dobou odkapávání. Odkapanou tekutinu nebo syrovátku použijte na palačinky nebo jako náhražku mléka. Smíchejte jogurtový sýr s majonézou v poměru 1:1 a promíchejte s tuňákem, nebo vmíchejte do salátů, takže snížíte obsah tuku a zvýšíte množství bílkovin. Malé množství jogurtového sýra přidejte do čili omáčky nebo na ovoce.

Jogurtový koktejl

Výborný jogurtový koktejl, dvě porce vytvoříte pomocí následujích přísad:
- 1 šálek bílého jogurtu bez tuku
1 šálek pomerančového džusu
1/2 šálku čerstvých nebo mražených borůvek
1/2 zralého banánu.
Všechny ingredience rozmixujte při střední rychlosti do hladka. Podávejte ve sklenicích.

Mohlo by se vám líbit

Komentáře