Jak vás zabíjí jídlo?

0
Jak nás zabíjí jídlo

Jídlo od rychlé konzumace v podniku rychlého občerstvení až po večeři v luxusní restauraci se neliší jen tím, zda jste po něm štíhlí, nebo máte nadváhu. Jeho vliv na organismus je významný z pohledu vyvolání chronického onemocnění nebo k upevnění zdraví. Může zabránit nebo výrazně snížit riziko poškození zraku, mozkové mrtvice, nemocí srdce, cukrovky. Nejedná se o teorii, ale fakta, podepřená rozsáhlým výzkumem. Mnozí uznávaní vědci souhlasí, že 30 % nádorů (podle některých až 70 %) souvisí se stravou.

Například lidé konzumující hodně ovoce a zeleniny mají poloviční rizíko rakoviny ve srovnání s těmi, kteří tyto potraviny konzumují v malém množství.

S výživou nesouvisí jen rakovina —— polovina všech srdečně-cévních nemocí a významné procento případů vysokého krevního tlaku vzniká následkem nesprávné stravy. Ve studii Nurses\' Health Study (probíhající studie zahrnující 120 000 zdravotních sester začala ve Framinghamu, ve státě Massachusetts, v roce 1976) z nekuřaček byla postižena mrtvicí při průměrné denní konzumaci 2,7 porce celozrnných obilovin pouze polovina žen. Bohužel, takové množství celozrnných obilovin konzumuje méně než 8 % Američanů.

Většinou nás naše strava vede k záhubě — jen 10 % americké populace se stravuje tak, aby neonemocnělo chronickou chorobou nebo nezemřelo předčasně.

Naše západní strava nás přivádí do záhuby. Před 50 000 lety závisel vývoj lidstva na rostlinné stravě, ale naše nynější potrava (našich rodičů a současná) má počátky jen před 50 až 80 lety. A způsobuje nemoci. Geneticky jsme „určeni“ spíše k hladovění, nikoli přejídání. Naše geny odpovídají lovcům, stravě bohaté na ovoce, zeleninu, celozrnné obilniny, ořechy, semena a libové maso divoké zvěře, nikoli na množství potravin a nápojů v současných supermarketech.

V USA se odhaduje 300 000 až 800 000 úmrtí ročně spojených se stravou, kterým lze předejít. Úmrtí se týkají kornatění tepen (aterosklerózy), cukrovky a některých druhů rakoviny.

Níže najdete ll škodlivých stravovacích návyků, poškozujích zdraví lidí ve vyspělých průmyslových zemích:

  1. Zvětšování porcí.
  2. Snížený energetický výdej (lidé se méně pohybují).
  3. Nezdravý poměr tuků ve stravě — zvýšený příjem nasycených tuků, omega—6 mastných kyselin a trans-mastných kyselin spojený s poklesem omega-3 mastných kyselin.
  4. Zvýšená konzumace průmyslově upravovaných obilných výrobků.
  5. Pokles konzumace ovoce a zeleniny ve srovnání s minulostí.
  6. Snížený příjem libového masa a ryb.
  7. Snížený příjem antioxidantů a vápníku (zejména z čerstvých potravin).
  8. Nezdravý poměr omega—6 ku omega—3 mastným kyselinám, což je příčinou mnoha chronických nemocí.
  9. Výrazně zvýšená konzumace rafinovaného cukru v celkovém denním kalorickém příjmu.
  10. Snížená konzumace čerstvých potravin a s tím spojený nižší příjem fytonutrientů.
  11. Menší pestrost potravin.

Někteří lidé, včetně zdravotníků, varují před zhoršováním zdravotního stavu lidstva. Více než 125 miliónů Američanů trpí nejméně jednou chronickou nemocí, jako je cukrovka, rakovina, srdeční onemocnění nebo glaukom. Centers for Disease Control (Centra pro sledování nemocnosti) předpovídají nárůst cukrovky u třetiny Američanů narozených v roce 2000. Šedesát milionů Američanů trpí více než jednou nemocí. Každý dnem se situace zhoršuje. V roce 1996 byly provedeny odhady budoucího výskytu chronických nemocí.

Po čtyřech letech, v roce 2000, se počet osob s chronickým onemocněním zvýšil o 20 miliónů více, než se předpokládalo. V roce 2020 bude čtvrtina Američanů trpět několika chronickými chorobami a náklady na zdravotní péči překročí 1 trilión dolarů.

Nejvíce šokující informací v tomto souhrnu o zdravotním stavu Američanů je to, že věk „chronicky nemocných" se zkracuje. Přibližně polovina chronicky nemocných Američanů je mladší 45 let a překvapivě 15 % z nich jsou děti, trpící cukrovkou, astmatem, poruchami hybnosti, rakovinou a jinými nemocemi.

Zdravotní systém je velmi nedokonalý. Mnozí lidé se řídí názorem, že mohou jíst, co chtějí, a při onemocnění se spolehnou na léky nebo operaci. Výživa je pro lidi zajímavá jen z hlediska udržení přiměřené váhy.

Následkem nedostatečné prevence v pediatrii vydala poprvé v historii Americká kardiologická společnost na jaře 2003 doporučení v oblasti sledování dětí.
V doporučení se nacházejí tyto body:

  • Kontrola krevního tlaku na každé lékařské prohlídce u dětí starších 3 let.
  • Vysvětlit dětem škodlivost kouření již ve věku 9 let.
  • Měřit hladinu cholesterolu a krevních tuků u dětí trpících rízíkem nadváhy.
  • Sledovat rodinnou anamnézu ohledně předčasného výskytu nemocí srdce.

Dvě ze tří dospívajících v USA trpí nadváhou nebo obezitou ve srovnání s poměrem 1:4 na počátku 60. let. Obezita je ve Spojených státech příčinou více než 280 000 úmrtí ročně.

Jaké je řešení? Musíme změnit životní styl, pokud chceme žít déle a vyhnout se chronickým nemocem. Jednoduše řečeno, musíme sladit náš stroj — tělo naprogramovaný k občasnému hladovění a vysokému výdeji energie proti přebytku stravy a sníženému pohybu v dnešním světě. Jinými slovy, potřebujeme přijímat co nejvíce potřebných živin při nižším přijmu kalorií. To nám umožní nízkokalorické potraviny bohaté na živiny, které začneme pravidelně v hojné míře konzumovat.

Napsala Lucie

Mohlo by se vám líbit

Komentáře